شنبه 29 ارديبهشت 1403

                                                                                                                        


                                   

                                                                                                                                                                                                                                 

 

 

منو سخنرانی مکتوب


یاد خدا بهترین راهکار در تأمین سعادت

در جلسه قبلی یکی از برادران سؤالی کرد که ما به جای بحث اخلاقی به سؤال ایشان پاسخ می‌دهیم. سؤال این بود که از میان تمام آموزه‌ها و دستورات دینی، چه چیزی سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند؟

پاسخ این است که «یاد خدا» جامع‌ترین گزینه‌ای است که سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند.

امام زین العابدین(علیه‌السلام) در پایان دعای مکارم الاخلاق، گويى به عنوان فشرده خواست‌هاى خود از خداوند متعال، در اين دعا مى‌فرمايد:

اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِهِ، و نَبِّهنى‌ لِذِكرِكَ‌ فى أوقاتِ الغَفلَةِ، وَ استَعمِلنى بِطاعَتِكَ في أيّام المُهلَةِ، وَ انهَج لى إلى مَحَبَّتِكَ سَبيلًا سَهلَةً، أكمِل لى بِها خَيرَ الدُّنيا وَ الآخِرَةِ.[۱]

بار خدايا! بر محمّد و خاندان او درود فرست و در اوقات غفلت، مرا به ياد خودت متوجّه گردان و در روزهاى مهلت [زندگى]، مرا به طاعتت برگمار و مرا در راهى آسان و هموار به سوى محبّتت بِبَر و با آن محبّت، خير دنيا و آخرت را برايم كامل گردان.

در پایان شرح این دعای نورانی ـ اگر توفیق و عمری بود ـ مفصل، این جملات را تبیین می‌کنیم، ولی در اینجا به این نکته اشاره می‌کنیم که چهار جمله‌ای که در این بخش آمده، با هم ارتباط دارد و مى‌توان از آنها چنين استنباط كرد كه اگر بيمارى غفلت در انسان درمان شود و ياد خدا در دل او تداوم يابد، ياد حقيقى خدا، زمينه‌ساز فرمانبَرى مطلق از اوست و بدين سان، انسان مى‌تواند با يارى پروردگار، به آسانى به كيمياى محبّت او دست يابد و با اين كيميا، خيرِ دنيا و آخرت خود را كامل نمايد.

آیت الله بهجت ـ رحمة الله علیه ـ می‌فرمود: «اواخر ذکر، عجایب و غرایب است.»

یاد خدا نیز اعم از ذکر زبانی و عملی است، مقصود این است که انسان دائما به یاد خدا باشد، حتی در کارهایی مثل خوردن و خوابیدن و نشستن.

از آیت الله مهدوی کنی(رحمة‌الله‌علیه) سؤال کردم: آیا شما با مرحوم شیخ رجبعلی خیاط ملاقاتی داشتید؟ فرمود: اوایل طلبگی وقتی می‌خواستم لباس طلبگی بپوشم، برای سفارش لباس سراغ ایشان رفتم و اولین لباس من را ایشان دوخت. ایشان پرسید: «لباس برای چه می‌خواهی؟» گفتم: می‌خواهم طلبه شوم. گفت: «می‌خواهی طلبه شوی یا آدم؟» گفتم: من آدم شدن را نمی‌فهمم یعنی چی؟ می‌خواهم طلبه شوم. گفت: «اگر آدم بشوی بهتر است تا طلبه. آدم هم می‌تواند طلبه باشد و هم آدم.» گفتم: چگونه می‌شود آدم شد؟ گفت: «هر کاری که می‌کنی برای خدا بکن. اگر چلوکباب هم می خوری برای خداوند بخور». ایشان سفارش کرد که تا آخر عمر یادت باشد که هر کاری می‌کنی برای خدا بکن.

[۱] الصحيفة السجّاديّة، الإمام زین العابدین (علیه‌السلام)، الدعاء ۲۰.

اطلاعات تماس

 

روابط عمومی گروه :   09101660080

 

آیدی همه پیام رسانها :     @shiaquest

 

آدرس : استان قم شهر قم گروه پژوهشی تبارک

 

پست الکترونیک :    [email protected]

 

 

 

درباره گروه تبارک

گروه تحقیقی تبارک با درک اهميت اطلاع رسـاني در فضاي وب در سال 88 اقدام به راه اندازي www.shiaquest.net نموده است. اين پايگاه با داشتن بخشهای مختلف هزاران مطلب و مقاله ی علمي را در خود جاي داده که به لحاظ کمي و کيفي يکي از برترين پايگاه ها و دارا بودن بهترین مطالب محسوب مي گردد.ارائه محتوای کاربردی تبلیغ برای طلاب و مبلغان،ارائه مقالات متنوع کاربردی پاسخگویی به سئوالات و شبهات کاربران,دین شناسی،جهان شناسی،معاد شناسی، مهدویت و امام شناسی و دیگر مباحث اعتقادی،آشنایی با فرق و ادیان و فرقه های نو ظهور، آشنایی با احکام در موضوعات مختلف و خانواده و... از بخشهای مختلف این سایت است.اطلاعات موجود در این سایت بر اساس نياز جامعه و مخاطبين توسط محققين از منابع موثق تهيه و در اختيار كاربران قرار مى گيرد.

Template Design:Dima Group